قیمت‌ها درحالی در بازار خودرو کاهش یافته که به‌نظر می‌رسد تلاش‌ها برای گرانی دوباره ادامه دارد.
قیمت‌ها درحالی در بازار خودرو کاهش یافته که به‌نظر می‌رسد تلاش‌ها برای گرانی دوباره ادامه دارد.
کد خبر: ۱۴۱۳۴۱۸

به گزارش خبر۲۴، در روزهای ابتدایی سال جدید، قیمت خودرو به سرعت رشد کرد اما فروش بدون قرعه‌کشی خودرو در طرح جامع، ترمز قیمت را کشید.

پس از آن، برکناری وزیر صمت از سوی مجلس، شوکی دیگر به بازار وارد کرد و تصویب قانون آزاد شدن واردات خودروهای کارکرده خارجی، تیر خلاص را به دلالان زد و شیب ارزانی را در این بازار تندتر از قبل کرد.

با این حال هنوز هم دلالان و برخی خودروسازها تلاش می‌کنند تا بر طبل رشد قیمت بکوبند و بار دیگر بازی قیمت‌سازی کاذب را تکرار کنند.

با اینکه بازار عملا از حجم بالای خرید خودرو اشباع شده، دلالان می‌کوشند خودرو را به عنوان کالایی سرمایه‌ای و نه مصرفی عرضه کرده و میل به خرید را با هدف حفظ ارزش پول، بیشتر کنند.

این تلاش‌ها البته در عمل بی‌فایده بوده است؛ چراکه با کاهش نرخ دلار آزاد و حفظ ارزش ریال، صاحبان سرمایه رغبتی برای ورود به بازار دلالی خودرو نداشته و از طرف دیگر، کاهش قیمت‌ها، ریسک زیان را برای آن‌ها افزایش داده است.

راهکار دیگر دلالان برای گرانی خودرو، تکرار سناریوی فروش بورسی است که نوعی شوک هیجانی به بازار وارد می‌کند.

رئیس سازمان بازرسی در این‌باره گفته است: برخی خودروسازها پارسال با هدف افزایش قیمت خودرو اقدام به عرضه در بورس کردند. این اقدام باعث افزایش چشمگیر قیمت خودرو در کشور شد. امسال با اقدامات دولت قیمت خودرو کاهش یافته اما برخی خودروسازها باز هم با هدف افزایش قیمت قصد عرضه در بورس دارند که ما، شورای رقابت و دولت مخالفت کردیم.

به گفته وی اگر خودروسازان اقدام به ارائه خودرو در بورس کالا کنند و خودرو با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب به فروش برسد گران‌فروشی است و سازمان تعزیرات با این مسئله برخورد خواهد کرد.

بنابراین تا اینجا، سیاست‌های دولت و مجلس برای آرام کردن بازار خودرو جواب داده است. اما اگر قانون واردات خودروهای کارکرده خارجی اجرا نشود و یا دلار در بازار آزاد دوباره صعودی شود، آن وقت باید منتظر جهشی دیگر در بازار خودرو بود و اگر چنین شود، معلوم نیست این بار قیمت‌ها تا کجا بالا خواهد رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها